مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در پایان هفتمین همایش بین المللی پژوهشی بازی های دیجیتال بر لزوم شناسایی و معرفی قابلیت های بازی های دیجیتال به منظور استفاده بهینه از آنها تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری برنا، محمدامین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در این مراسم گفت: همایش پژوهشی بازی های دیجیتال از دور سوم به حوزه بازی های جدی محدود شد. با توجه به نیازی که در زمینه های تحقیقاتی مطالعات بازی احساس کردیم، امسال این موضوع را توسعه دادیم و مقالاتی در تمام زمینه های مرتبط دریافت کردیم.
وی بیان کرد: بنیاد ملی بازی های رایانه ای به عنوان یک نهاد فرهنگی سال هاست که در تلاش برای برگزاری این همایش همراه با نهادهای علمی و دانشگاهی است. ماموریت اصلی ما در بنیاد حوزه بازی های رایانه ای است و اگر کشور ظرفیت برگزاری هر ساله این همایش را داشته باشد به برگزاری آن کمک می کنیم. ممکن است در دوره های بعدی حامی اصلی همایش وزارت علوم و دانشگاه های برتر کشور باشد و بنیاد همکار آنها باشد.
حاجی هاشمی افزود: هم اکنون ۳۴ میلیون بازیکن در کشور داریم که چهار میلیون نفر از آنها بازیکنان حرفه ای هستند که به طور متوسط روزی ۶ ساعت بازی می کنند. این فضا ظرفیت زیادی برای انتقال فرهنگ خودمان دارد و پژوهشگران می توانند از این فضا به عنوان زمینه تحقیقاتی استفاده کنند. بازی سازان دو موضوع روایت و گیم پلی را به عنوان وسیله ای برای انتقال پیام انتخاب می کنند. این دو مورد کاربر را درگیر یک رویداد در بازی می کند. مخاطب در طول بازی فعال است و در چالش ها و گیم پلی بازی شرکت می کند و بنا به انتخاب او در بازی، روند داستان تغییر می کند. این اتفاق باعث درگیر شدن ذهن کاربر می شود و تاثیرات بازی را در ذهن او عمیق می کند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفت: باید از ابزار انتقال پیام استفاده کنیم و اهمیت آن توسط محققان حوزه بازی شناسی و بازی سازان قابل تبیین برای جامعه است. بسیاری از جنبه های فرصت طلبانه بازی های ویدیویی هنوز معرفی نشده اند و برخی هنوز با قدرت این رسانه آشنا نیستند. برگزاری چنین رویدادهایی و انجام کارهای علمی و پژوهشی در این حوزه قطعا می تواند در تبیین اهمیت این حوزه موثر باشد. همچنین رهبری در سخنان اخیر خود بر لزوم توجه به حوزه بازی های رایانه ای تاکید کردند. ما هنوز درک متقابلی از زمینه های فرصت در فضای بازی های رایانه ای نداریم. امروزه یک بازی می تواند تاثیر عمیق تری نسبت به یک فیلم داشته باشد. مخاطب سینما در مواجهه با یک فیلم فعال نیست و با این رسانه تعاملی ندارد اما نقش اصلی و تاثیرگذار در بازی دارد. بنابراین، شناسایی و معرفی قابلیت های بازی های دیجیتال برای استفاده بهینه از آنها ضروری است.
انتهای پیام/