حجت آمونی هنرمند در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا از حضور مجموعه ای از چهره های جذاب در حراج هسینکی هلند گفت. سال گذشته یکی از آثار مجموعه من «فرشته ها» برای نمایندگی حراجی در ارمنستان ارسال شد و خوشبختانه فروخته شد. اگرچه قیمت دقیق را به خاطر ندارم و نمی خواهم اغراق کنم، اما معتقدم از بالاترین یا دومین قیمت بالاتر بوده است. عجیب بود که کارم در کنار آثار هنرمندان مشهوری چون سالوادور دالی، بنکسی و… قرار گرفت و تا جایی که می دانم تنها هنرمند ایرانی بودم که در آن حراج شرکت کردم.
وی با اشاره به انتخاب آثار اخیر خود افزود: امسال نیز مجموعه چهره های جذاب من انتخاب شد. این حراج به دو صورت آنلاین و حضوری برگزار می شود. من قبلاً چهره های جذاب را در موزه دوحه و آلمان به نمایش گذاشته ام، اما این اولین بار است که این مجموعه در حراجی ظاهر می شود.
آمونی در پاسخ به این سوال که آیا آثار خود را در حراج های داخلی به نمایش گذاشته است، گفت: متأسفانه یا خوشبختانه با حراج های داخلی همکاری نکردم، اما حضور پررنگی در حراج های بین المللی داشتم. از جمله آثار من در حراجی بونهامز لندن، موناکو و رزبری لندن که همین چند هفته پیش برگزار شد، فروخته شد.
این هنرمند با تاکید بر جایگاه اقتصاد هنر در ایران گفت: اقتصاد هنر در دهه اخیر در وضعیت بسیار درخشانی قرار داشت. در آن زمان بازار ناب و جذابی ایجاد شد و گالری های مطرح دنیا به هنر خاورمیانه به ویژه هنر ایران علاقه نشان دادند. مثلاً بازاری در لندن با عنوان هنر خاورمیانه افتتاح شد که دو گالریست معروف به نام های رودیسا و گنرادی در آن فعالیت داشتند. من هم کارم را با خانم جنرادی در لندن شروع کردم.
بازار هنر تحت تاثیر هجوم افراد ناآگاه و سودجو قرار گرفته است
وی در ادامه گفت: متأسفانه این بازار به دلیل هجوم افراد ناآگاه و سودجو آسیب دیده است. فروش آثار غیرواقعی و رفتار غیرحرفه ای باعث شد تا اعتماد مجموعه داران به هنر ایران خدشه دار شود. به همین دلیل نه تنها رشدی که انتظار داشتیم محقق نشد، بلکه نسبت به ده سال گذشته شاهد کاهش خرید و فروش آثار ایرانی بودیم.
این هنرمند در ادامه بحث درباره مشکلات بازار هنرهای زیبا در ایران اظهار کرد: زمانی مجموعه دار با علاقه به جمع آوری آثار هنری خدمت می کرد، اما زمانی که متوجه شدند این صنعت می تواند بستر سرمایه گذاری باشد، وارد ما شدیم. بانک ها و سایر مسائل مربوط به پولشویی را دید. متاسفانه عده ای سودجو و ناآگاه وارد این عرصه شده اند که نه به آینده بازار هنر ایران فکر می کنند و نه به کیفیت آثار. این افراد تنها به دنبال منافع و منفعت خود هستند و برایشان مهم نیست که پس از کسب سود با آینده این بازار چه خواهند کرد.
واسطه های هنری باید گواهینامه داشته باشند
وی در ادامه گفت: متأسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا متولیان این موضوع هیچ نظارتی بر این افراد نداشتند. واسطه هایی هستند که بدون دانش و تجربه وارد این صنعت شده اند و به بازار آسیب جدی وارد کرده اند. به نظر من وزارت ارشاد باید امتحان بدهد تا این افراد شناسنامه بگیرند. این امر به خریدار اطمینان بیشتری برای خرید از کارگزاری می دهد که دانش و تجربه حرفه ای دارد. موضوع بسیار مهمی که بر قیمت گذاری آثار هنری در بازارها و حراج های جهانی تاثیرگذار است، سابقه مالکیت اثر هنری است. اگر اثر هنری متعلق به مجموعه یا هنرمند معروفی باشد، ارزش و قیمت آن بسیار بالاتر خواهد بود. اما وقتی اثری از یک فرد ناشناس خریداری می شود، شبهاتی ایجاد می کند که می تواند به بازار هنر آسیب برساند.
امانی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای مهم نجات بازار هنر ایران، نظارت و آموزش جدی واسطه ها و برگزارکنندگان نمایشگاه توسط نهادهای مسئول است. وزارت ارشاد یا نهادهای مرتبط می توانند کلاس ها و دوره های آموزشی برگزار کنند و کارت شناسایی مناسب را در اختیار واجدین شرایط قرار دهند تا بازار هنر با اطمینان بیشتری پیش برود. این اقدام می تواند جلوی فعالیت افراد سودجو و سودجو را بگیرد و اعتماد را به بازار هنر ایران بازگرداند.
انتهای پیام