/ 2025/02/06

پازل ناقص آموزش و پرورش برای دانش آموزان/ سیستم آموزشی بیمار است!

تبلیغات بنری

خبرگزاری برنا – فاطمه شهرابی: بر اساس آمارهای منتشر شده، میانگین نمرات دانش‌آموزان سال به سال در حال کاهش بوده است و این نمرات طبق آمار رسمی، میانگین نمره دانش‌آموزان غیردولتی ۱۰.۳۷ است که تنها ۱.۴۱ امتیاز بالاتر از میانگین معدل است. تعداد مدارس دولتی – ۸.۹۶. میانگین معدل مدارس سمپاد ۱۶.۱۴، نمونه دولتی ۱۴.۱۷ و میانگین ۱۱.۰۹ است.

در حال حاضر میانگین نمره پایه دوازدهم ۸۹/۱۰ است که به عنوان استاندارد ملی عملکرد تحصیلی دانش آموزان این پایه شناخته شده است. در صورت کاهش این میانگین، بررسی کیفیت آموزشی و اتخاذ تدابیری برای اصلاح کیفیت آموزشی ضروری است.

در عین حال موضوع عدالت آموزشی مورد توجه رئیس جمهور قرار گرفته است و مسعود بیزیکیان بر دو بخشی فضا در نظام آموزشی و کیفیت آموزش تاکید دارد.

در این رابطه فروغ تیموریان کارشناس آموزش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا. وی گفت: ایران سیستم آموزشی بیمار دارد و در مقایسه با نظام آموزشی کشورهای پیشرفته مانند اسکاندیناوی یا کشورهای آسیایی مانند ژاپن، از درون کلافه است.

وی افزود: زیرا باید زودتر زیرساخت های آموزش و پرورش تغییر می کرد و برنامه ریزی مناسبی در آموزش و پرورش انجام می شد.

تیموری خاطرنشان کرد: اگر به ساختار اولیه آموزش و پرورش توجه کنیم، همه مطالب در نظام آموزشی مانند یک پازل چیده شده است، مثلاً وقتی کتاب های درسی دانش آموزان پایه دوازدهم سنگین و سخت می شود، دوره ابتدایی یا «دانش آموزان» برای دانش آموزان آموزش آموزشی و روشی در نظر گرفته شده است. دوازدهم توان خرید این کتاب ها را ندارد.

پازل ناقص آموزش برای دانش آموزان / سیستم آموزشی بیمار است!

معمای ناقص آموزش در کیفیت کلاس درس و بهبود معدل دانش آموز

این کارشناس آموزشی گفت: همچنین اگر در دوره های تکمیلی کادر کافی، مجرب و با صلاحیت وجود نداشته باشد، طبیعی است که دانش آموز به بخش بزرگی از کتاب تسلط پیدا نکند، اگر کتاب درسی حجیم و حجیم باشد. محتوا مشکل است که نشان می دهد سیستم آموزشی مرکز تحلیل مناسبی ندارد.

تیموریان با اشاره به اینکه برگزاری امتحانات پایان ترم فرآیند سختی برای آموزش و پرورش است، گفت: با توجه به حجم کتاب های درسی از پایه دوازدهم تا یازدهم و بحث امتحانات نهایی، تفاوت دانش آموزان مشکلی را بر مشکلات آموزشی افزود. گذشته

وی با اشاره به اینکه بحث تصحیح الکترونیکی تکالیف در دو سال اخیر مطرح شده است، تصریح کرد: زیرساخت تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانی در جمهوری وجود ندارد و این باعث می شود که مدارک لازم را نداشته باشیم. . کیفیت تصحیح مقالات، زمانی که پازل کتاب درسی، بی انگیزگی دانش آموزان، عدم تجربه معلمان، تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی و اوراق، باید انتظار معدل پایین را داشته باشیم.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: وقتی میانگین نمره هر رشته در امتحان نهایی بین ۱۰ یا ۱۱ تا ۱۲ گفته می شود خبر خوبی نیست زیرا نشان می دهد با نسلی مواجه هستیم که برای شرایط ورودی آمادگی ندارند. جامعه

تیموریان بیان کرد: در قبولی در آزمون ها و تصحیح مدارک با مشکلات زیادی مواجه هستیم و این باعث می شود که دانش آموزان برای معدل دیپلم امتیاز کافی کسب نکنند.

پازل ناقص آموزش برای دانش آموزان / سیستم آموزشی بیمار است!

بخش‌هایی از مشکلات اقتصادی بر مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر گذاشت

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی ۱۰۰ درصد آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرار می دهد زیرا اقتصاد زیربنای همه مشکلات است، ذره ذره مشکلات اقتصادی بر مشکلات آموزش و پرورش تأثیر می گذارد و دانش آموزان در این زمینه با مشکلات تحصیلی مواجه می شوند و حتی ترک تحصیل نیز می کنند. آموزش و پرورش

این کارشناس تعلیم و تربیت در شعار رئیس جمهور مبنی بر برابری آموزشی می گوید: همه دانش آموزان باید فرصت های یکسانی برای یادگیری داشته باشند، اما عدالت آموزشی در جامعه کم دیده شده است که منجر به از دست دادن نتیجه برای افراد پس از فارغ التحصیلی می شود.

تیموری درباره کیفیت کتاب های درسی گفت: برخی از کتاب ها نه تنها حجیم هستند، بلکه حاوی مطالب سنگینی هستند که دانش آموزان پایه دهم، یازدهم، دوازدهم نمی توانند با آن کنار بیایند، مثلاً کتاب جامعه شناسی پایه دهم برای دانش مناسب است. نه برای کلاس دهم، برخی از کتاب های درسی پایه دهم برای دانش آموزی که به تازگی وارد کلاس دهم شده است مناسب نیست.

هضم کتاب های درسی برای دانش آموزان سخت است

وی ادامه داد: برخی از محتوای کتاب های کلاس ۱۰ برای دانش آموزان کلاس ۱۲ قابل اجرا است اما در کتاب کلاس ۱۰ گنجانده شده است، بنابراین هضم محتوای کتاب های درسی برای دانش آموزان کلاس ۱۰ مشکل است که بیشتر در کتب علوم انسانی دیده می شود. o معلمان از تدریس برخی علوم انسانی اجتناب می کنند.

وی با اشاره به کمبود معلمان مجرب علوم انسانی، به معلمان جدید ترجیح می دهند از روی کتاب های معمولی تدریس کنند و گفت: امروزه معلمان جدیدالورودی که از دانشگاه فرهنجان وارد بازار کار شده اند این امکان را دارند که حجم زیادی را در کلاس های مختلف تدریس کنند. کتاب درسی ندارند.

وی افزود: در گذشته یک دوره تکمیلی برای اساتید جدیدالورود بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساعت برگزار می شد و در این دوره یک دوره تخصصی نیز برای آموزش آماده می شد که متأسفانه دوره تکمیلی وجود نداشت، بعداً این دوره به صورت مجازی برگزار شد ، که ناموفق بود.

تیموریان درباره راه حل برون رفت از شرایط موجود در نظام آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر دوره های تقویتی و دوره های مختلف تقویتی قابل برگزاری است و در برگزاری این دوره ها از معلمان و کتاب های درسی برای آموزش کتب درسی معلمان جدید برای ارتقای کتب درسی از معلمان دعوت می شود. بهبود کیفیت کلاس ها

پازل های ناقص آموزش برای دانش آموزان/ سیستم آموزشی بیمار است!

یکی از دلایل شکست دانش آموزان معلم است

وی افزود: یکی از دلایل شکست دانش آموزان، معلم است، زیرا معلم با تدریس خوب و فضایی می تواند در دانش آموزان علاقه و انگیزه ایجاد کند، اگر معلم در این امر کوتاهی کند، قطعاً دانش آموز در درس شکست می خورد. در امتحانات مردود می شود.

این کارشناس آموزش خاطرنشان کرد: به همین دلیل باید فقط معدل را نگاه نکنیم، مشکلات زیادی پشت این معدل ۱۰ و ۱۱ وجود دارد. اگر مشکلات را مرحله به مرحله پیش ببریم، می توان انتظار معدل بالاتری داشت.

وی با بیان اینکه معدل ۱۱ برای ما زنگ خطری است و بیانگر این است که سیستم آموزشی خوب کار نمی کند گفت. در عین حال شاهد همین عدد در نظام آموزشی هستیم که حکایت از هزاران مشکل دارد.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری borna

تایماه

https://taimahmag.ir
 

آخرین مقالات

لینک های مفید

تازه های تکنولوژی

تازه های ورزشی

تازه های جهان